نقاشی کارتونی فیل سفید
فیل سفید
نوع کمیابی از فیل‌ها وجود دارند که رنگ آنها قرمز-قهوه‌ای است و وقتی پوست آنها خیس باشد رنگ پوست، صورتی روشن خواهد بود. در زمان‌های دور در جنوب شرق آسیا، به این نوع فیل‌ها، فیل سفید می‌گفتند و آن را مقدس می‌شمردند و بر اساس قانون، کشتن فیل سفید یا کار کشیدن از آن ممنوع بود و این رسم هنوز در کشورهای برمه و تایلند وجود دارد.
در آن زمان‌ها، فیل سفید را سمبل قدرت و عدالت می‌دانستند و پادشاهان تلاش می‌کردند که از این فیل‌ها پیدا کنند و از آنها مراقبت کنند و با هدف بزرگ نشان دادن خود، معمولاً به عنوان تحفه به حاکمان و پادشاهان دیگر کشورها هدیه می‌دادند. با توجه به نادر بودن فیل سفید، نگهداری و مراقبت از آنها به شکل ویژه و با صرف هزینه‌های زیادی انجام می‌شد.
کسی که فیل سفید را به عنوان هدیه دریافت می‌کرد از یک سو برایش خوب بود که از پادشاه تحفه‌ای مقدس و بابرکت دریافت کرده است و جزو افتخارتش محسوب می‌شد و از سوی دیگر بد بود چون باید هزینه‌های زیادی صرف نگهداری آن می‌کرد و مجبور بود این هزینه‌ها را تا زمانی که فیل زنده بود خرج کند در حالی که هیچ استفاده دیگری هم نداشت.
در مدیریت و کسب و کار، فیل سفید استعاره‌ای برای کار، اقدام، سرمایه‌گذاری یا پروژه‌ای است که به خاطر هزینه‌های زیاد برای بهره‌برداری و نگهداری غیرسودآور است و به احتمال زیاد غیرسودآور باقی خواهد ماند اما به دلایل مختلف، از جمله به خاطر هزینه‌های زیادی که صرف آن شده است، کنار گذاشته نمی‌شود.
چه فیل‌های سفیدی در جامعه، سازمان یا شرکتی که کار می‌کنید یا حتی در زندگی شخصی و خانوادگی خود می‌شناسید یا می‌توانید بیان کنید؟

می‌گویند روزی چرچیل از کوچه‌ای باریکی که فقط امکان عبور یک نفر را داشته، رد می‌شده است که از روبرو یکی از رقبای سیاسی زخم‌خورده‌اش می‌رسد. بعد از اینکه کمی تو چشم هم نگاه می‌کنند رقیب م... ادامه حکایت

حکایت های بیشتر:

نظر شما در مورد این حکایت چیست؟

پرسش تصادفی: مجموع2با3؟

نطرات کاربران:



1

فکرکنم این داستان مزخرف ترین داستان تون بود...............


2

سلام خدمت شما عزیزی که گفتین مزخرفه داستان باید بگم نه خیلی از چیزایی که در اطراف ما هست فیل سفید هستند وفقط هزینه بر بدون سود هستند مثل بعضی از اطرافیان که ضرب المثل تاپول داری رفیقتم ... در موردشون صدق میکنه


3

سلام خیلی از چیزهای که ما به عنوان آداب و رسوم بهشون وابسنگی داریم یا بهتر است بگویم اعتقاد داریم جزء فیل سفید های زندگی هستند


4

پیام بسیار گویا و جالبی بود. در اطراف و محیط کار چنین افرادی وجود دارند ولی طبق گفته شما بخاطر کسی که هدیه داده نمیتونیم بگذاریمش کنار و این اشنا بازی ها در محیط کاری در ایران بیشترین لطمه به ساختار شرکتها و ارگانها وارد میکنه.


5

به نظر من مثال فوق العاده جالب و قابل تاملی است... دوستان اگر کمی صبر کنند و بیاندیشند خواهند دید که دور وبر ما فیل سفید زیاد است اما ما به آنها بی توجهیم.... من فکر می کنم؛ پول و ثروت، همسر و فرزند، دوست، نفت و معادن، عقل و نسل جوان جامعه همه و همه فیل های سفیدی هستند که به ما همچون هدیه ای مقدس اهدا شده اما ما قدر و ارزش آن ها را نمی دانیم و از این ر و برایم بجای سود و بهره هزینهزا شده اند!!!! بله اگر از مواهبی که گفتم وبسیارهم بیش از اینها را شما می توانید برشمارید درست و بجا استفاده نکنیم و از آنها خوب تیمار نکنیم و بجا بهره نبریم همه و همه همچون فیل سفید برای ما جز هزینه و سربار چیز دیگری نخواهند شد!!! ضمن اینکه به مرور فرسوده و ضعیف ودرد سر ساز هم خواهند بود....فکر کنیم....


6

کاملا با نظر 1 موافقم


7

عالی مثل همیشه دمتون گرم


8

واقعا درسته!!! داراییهایی که به زحمت به دست آوردیم دلبسته هستیم نمی خواهیم از دست بدهیم ولی هیچ بازدهی ندارند.


9

فوق اعاده بود
فکر کنم شماره 1 و افرلدی که با آن موافقند از افرادی هستند که نه چیزی از مدیریت می دونن نه دوست دارن یاد بگیرن


اگر نظری که درج کردید نمایش داده نشده است بر روی برزورسانی نظرات کلیک کنید

بروزرسانی نظرات