آرامگاه حافظ حافظیه
ﺧﺎﮐﺴﭙﺎﺭﯼ حافظ
ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻆ از دنیا می‌رود ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯار ﺑﻪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﻔﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ می‌ریزند ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻓﻦ ﺟﺴﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﻣﺼﻼﯼ ﺷﻬﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، به این ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﺍﺏ‌ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﯽ‌ﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻞ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ.
ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ برمی‌خیزند. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﮕﻮ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺟﺮ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺯﯾﺎﺩ، ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ می‌دهد ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺎﻝ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﻣﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
ﮐﺘﺎﺏ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﮐﻮﺩﮐﯽ می‌دهند ﻭ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ‌می‌کند ﻭ ﺍﯾﻦ ﻏﺰﻝ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ‌می‌شود:
«ﻋﯿﺐ ﺭﻧﺪﺍﻥ ﻣﮑﻦ ﺍﯼ ﺯﺍﻫﺪ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﺳﺮﺷﺖ
ﮐﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﮔﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﺖ
ﻣﻦ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﮑﻢ ﻭ ﮔﺮ ﺑﺪ ﺗﻮ ﺑﺮﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺵ
ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺩِﺭﻭَﺩ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﮐﺸﺖ
ﻫﻤﻪ ﮐﺲ ﻃﺎﻟﺐ ﯾﺎﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﻫﺸﯿﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺴﺖ
ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﭼﻪ ﮐﻨﺸﺖ»
ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺮ ﺣﯿﺮﺕ ﺯﺩﻩ می‌شوند ﻭ ﺳﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺰﯾﺮ می‌افکنند. ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺩﻓﻦ پیکر حافظ انجام می‌شود ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻓﻆ «ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻐﯿﺐ» ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪ.
تاریخ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﺩﻭﺍﺭﺩ ﺑﺮﺍﻭﻥ، ﺟﻠﺪ ﺳﻮﻡ

درباره ماشین مشدی ممدلی روایت‌های شنیدنی بسیاری نقل شده است که شاید همه آنها واقعیت نداشته باشد. مرحوم مشهدی محمدعلی از درشکچه‌چی‌های تهران قدیم بود که به خاطر شغلش همه او را می‌شناختند... ادامه حکایت

حکایت های بیشتر:

نظر شما در مورد این حکایت چیست؟

پرسش تصادفی: جمع 2 و 2؟

نطرات کاربران:



1

با سلام همانگونه که خود حافظ می فرماید:
باده نوشی که دراوروی وریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در اوروی وریاست


2

نور به قبرش بباره


3

سلام خیلی شعرای حافظ جالب بود


4

این حکایت به مردم القا می کند که اگر شراب هم بخوری اشکال ندارد بلکه ممکن است روزی لسان الغیب هم بشوی.
این حکایت یکی از کارهای دقیق شیطان است برای اینکه دینداری رو در مردم تضعیف کنه. خواهشمندم دقت بفرمایید.


5

سلام
خیلی زیبا بود
خدا بیامرزتش
به نظر من حافظ زیرکانه شعر می گفت
و در بعضی از بیت ها، طوری مخاطب رو بازی میده که مصرع اولش یه موضوعی رو میگه و مصرع دومش خیلی استادانه چیزی میگه که تصورت راجع به چیزی که در مصرع اول گفته تغییر میکنه.
روحش شاد.


6

لال


7

با سلام و عرض خسته نباشید - تشکر از زحمات شما - معنی شعر حضرت حافظ با ماجرا بسیار مهم و آموزنده است . حکایت خیلی خوب و آموزنده ای است.


8

عالی بود


9

بسیار عالی ...
اما کو گوش شنوا و دیده بینا


10

عالی بود,می بخور منبربسوزان مردم آزاری نکن


11

عالی بود,می بخور منبربسوزان مردم آزاری نکن


12

با تشکر از سایت بسیار زیبا شما
عبادت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست


13

من خودم تفسیرهای حافظم حرف نداره واقعا بهش معتقدم و بارها و بارها چه برای خودم چه برای دیگران ازش جواب گرفتم مست بودن همیشه بد نیست یادمون باشه در مستی هم میشود خدا را دید مولانا مست شراب ملکوتی میشد درعالم مستی نه مستی شراب که مستی معنوی میسرود و شمس می نوشت اینها همه پیامبران زمان خودن


14

با سلام و قبولی طاعات ، البته لسان الغیب بعد وفات حافظ به ایشان داده نشده است. بعد از این که شیخ از جمع یاران رانده میشود و در خواب حضرت علی (ع) را می بینند و شروع به گفتن شعر میکنند به ایشان لقب لسان الغیب داده می شود. ممنون


15

خیییییلی عالی بود
با اجازتون اینو کپی کردم


16

تحریف شده.
http: mighatemehr.ir fa ?p 2144


17

اصل این داستان با چیزی که شما گذاشتید فرق داره، قبل از گذاشتنش 1 سرچ و تحقیقی بکنید بد نیست


18

این داستان ساختگی است و هیچ نوع سندیت صحیح و قابل قبول تاریخی ندارد.


19

یکم تحقیق کنین بعد داستان بزارین
داستان به نقل از ادوارد براون چنین است: (ادوارد براون، تاریخ ادبیات ایران، جلد سوم، کتاب دوم، فصل چهارم، صفحه ۴۱۸ کتاب، صفحه ۴۵۳ فایل پیوست)

«هم از زمان حافظ حکایتی منقول است که در لطائف غیبیه ذکر نشده است و آن این است که چون شاعر وفات یافت، بعضی از تخطئه کنندگان وی مانع از آن شدند که او را در قبرستان دفن کنند. چون در این باب بر آن شدند که از دیوان او فالی برگرفته و هرچه از آن فال حاصل شد، حاکم قضیه باشد؛ دیوان را به تفأل گشودند این بیت مناسب برآمد:

قدم دریغ مدار از جنازه حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت.»


20

پاسخ شایعه
۱- این روایت از خاکسپاری حافظ که متاسفانه به وفور در در فضاهای مجازی تکرار و منتشر شده است، یک دروغ تاریخی تحریف شده می باشد.
۲- اصل «داستان خاکسپاری حافظ » که از قول ادوارد براون نقل شده است، از طریق لینک زیر قابل دسترسی می باشد.
http: url.faranama.co tz3Hr
این روایت، محتوایی بسیار متفاوت با داستان ذکر شده در متن شایعه دارد که بعنوان مثال از میان آنها به ۳ اختلاف اشاره میکنیم:
* در داستان تحریف شده،‌ حافظ را به دروغ بی دین و شراب خوار معرفی کرده اند.
* همچنین در داستان تحریف شده، تقابل و جدال بین مردم عادی با اندیشمندان و فرهیخته گان، ساخته و پرداخته ذهن شایعه پرداز بوده است.
* از دیگر تحریفات صورت گرفته، حذف ابیات نقل شده در روایت براون و جایگزین کردن هدفمندِ سه بیت دیگر به منظور و قصد شبه افکنی در شخصیت خواجه شیراز می باشد.
۳- لازم به ذکر است که حتی داستان نقل شده توسط ادوارد براون نیز به مقصود بیان حقیقتی تاریخی نبوده است و هیچ منبع و مرجع تاریخی برای اثبات آن وجود ندارد. نقل این روایت توسط براون به این دلیل بوده که وی قصد داشته تا به نوعی تمایل ایرانیان به فال حافظ را به نمایش گذارد.
http: url.faranama.co RlCnr
۴- منابع موجود بصورت دقیق نشان نمی دهند که اولین بار چه کسی حافظ را لسان الغیب لقب داده است. به نقل از دکتر محمد خالصی استاد گروه فلسفه دانشگاه شیراز، لسان الغیب اولین لقبی است که حافظ درسال ۸۴۰ هجری یعنی ۴۸ سال بعد از مرگش گرفته است که به معنای زبانی در غیب؛ در مقابل شهود در مقابل مادیات عالم معنویات مطرح است. دولتشاه سمرقندی نیز صد سال پس از وفات حافظ او را بدین سان معرفی می کند: «ذکر محرم راز حضرت بی نیاز، خواجه شیراز… سخن او از مشرب فقر چاشنی دارد و اکابر او را لسان الغیب نام کرده اند.
پس از وفات حافظ، اهل ذوق و عرفان وی را به القاب ذیل خوانده و ستوده اند: بلبل شیراز، لسان الغیب ، خواجهٔ عرفان ، خواجهٔ شیراز، ترجمان الحقیقه، کاشف الحقایق ، ترجمان الاسرار، مجذوب سالک ، ترجمان اللسان ، و غیره .
برخی حافظ را «لسان‌الغیب» می‌گویند یعنی کسی که از غیب سخن می‌گوید ولی بر اساس بیتی از شعر حافظ خود وی معتقد است که هیچ‌کس زبان غیب نیست:
ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد
http: url.faranama.co cR7gj
http: url.faranama.co eb7ay
http: url.faranama.co QWxoz
http: url.faranama.co MNyiu

لینک کوتاه این شایعه : http: wikihoax.org XBU1c


21

سلام یکی از اقوام ما هم که از قبل سنگ قبرش رو تهیه دیده بود، و اهل شعر بود این رو هک کرده


22

شماره ۲۰ چطور اسناد تو همه درستن ولی داستان کذب اصن دروغم باشه داستان خود شعر ک مال حافظه


23

به به به به خواجه حافظ شیرازی


24

سعي كنيم هرگزمقايسه نكنيم.بگيم اينكار بهترازكارديگه است.شيطان اولين فردي است كه درمقام مقايسه برآمدووگفت من ازآدم برترم چونكه من ازآتش خلقشده ام وآدم ازخاك.خدابخاطراين تكبر اوراازبههشت برون راند.بقول جناب مولوي:اول آنكس كاين قياسك هانمود پيش انئارخدا، ابليس بود.گفت نارازخاك بيشك بهتراست من زنارواوزخاك ابتراست.تازه چه اشكالي داردنه شرب خمربكنيم ونه زهدفرئشي؟مادراين شعرحافظ بدام بدوبدترمي افتيم وميگوئيم اين بهترازآن يكي است.مثل آن شعر كه ميگويد:مي بخورمنبربسوزان مردم آزاري مكن.


25

چقدر طرز فکر های احمقانه وجود داره ، تویی که نظر شماره4 رونوشتی با چه منطقی از داستان این نتیجه رو گرفتی؟؟
#بی شعور نباشیم


26

وﻣﺎﻧﻊ ﺩﻓﻦ ﺟﺴﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﻣﺼﻼﯼ ﺷﻬﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، به این ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﺍﺏ‌ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﯽ‌ﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ... این حرف اشتباست باید گفته شود #بهانه که شراب خوار و ...


27

بله حافظ عزیز مورد عنایت حضرت علی قرار گرفت


28

رسدن به خواجه گشادالدین حافظ شیرازی.فال هاش هم همه چرتن.فال حافظ نگیرید


اگر نظری که درج کردید نمایش داده نشده است بر روی برزورسانی نظرات کلیک کنید

بروزرسانی نظرات